تب داغ خانواده‌ها از بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس از امروز در کشور و استان خراسان شمالی آن هم در وضعیت کرونایی موجود نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. به گزارش بجنورد زیبا، با جستجو در فضای مجازی و اینترنتی، اخباری در خصوص نگرانی والدین از بازگشایی مدارس آن هم در شرایط فعلی کرونایی منتشر شده و حتی برخی کارشناسان هم هشدار […]

بازگشایی مدارس از امروز در کشور و استان خراسان شمالی آن هم در وضعیت کرونایی موجود نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.
به گزارش بجنورد زیبا، با جستجو در فضای مجازی و اینترنتی، اخباری در خصوص نگرانی والدین از بازگشایی مدارس آن هم در شرایط فعلی کرونایی منتشر شده و حتی برخی کارشناسان هم هشدار شیوع موج هفتم کرونا را می‌دهند اما با این وجود ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ازسرگیری فعالیت مدارس به صورت حضوری از چهاردهم فروردین مصوبه‌ای داده است که «کانون صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را «غیر کارشناسانه» خوانده و اعلام کرده‌اند چنین تصمیمی می‌تواند «پیامدهای هولناکی» برای دانش آموزان و معلمان به همراه داشته باشد. از جمله تصمیماتی که کانون صنفی معلمان ایران به آن اعتراض دارد عدم الزام به رعایت فاصله اجتماعی با توجه به «تمرکز جمعیتی بالای دانش آموزان» در مدارس شهرهای بزرگ است.
در این بیانیه اشاره شده است که بسیاری از مدارس، فاقد «امکانات اولیه تهویه» و «فضای کافی» برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.کانون صنفی معلمان در بیانیه خود عنوان کرده است که مقوله‌ای مانند مراقبت سلامت، «تخیل فرادستان آموزشی» است و مدارس با کمبود نیروی آموزشی و مشاور مواجه هستند.»حضوری شدن مدارس در شرایطی انجام می‌شود که بر اساس به روزرسانی نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، شمار شهرهای با وضعیت قرمز از ۲۴ به ۳۶ شهر افزایش یافته است و برخی شهرهای خراسان شمالی هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.اینکه دو سال است کرونا زندگی مردم جهان را درگیر کرده و نظام آموزشی نیز همانند سایر موارد با مشکلاتی مواجه شده بر کسی پوشیده نیست اما اینکه هنوز کرونا به اتمام نرسیده و هر روز شاهد از دست دادن عزیزان و هموطنانمان هستیم، نگرانی از اتخاذ برخی تصمیمات از خود کرونا هم بیشتر و خطرناک‌تر است.
تا به امروز که مدارس غیرحضوری بوده و در موج‌های مختلف تعطیلات اعمال می‌شد از شمار مبتلایان کاسته نشد، حال با حضوری شدن مدارس واقعاً توقع کاهش آمار و نابودی کرونا را داریم؟!البته ساده انگاری ها نیز بی تأثیر نبوده، مردم ما پس از واکسیناسیون و بهبود شرایط نسبت به اوایل شیوع کرونا چنان با موضوع کرونا ساده برخورد کردند که همگان از جمله مسئولان و خود مردم باورشان شده که کرونا تمام شده!اینکه مدارس فعالیت‌های آموزشی را به صورت حضوری ادامه دهند بحث مهم و خوبی است اما کاش تصمیمات کارشناسی شده و در زمان فرصت انجام می‌شد تا ضربه‌ای هولناک‌تر متوجه خود مسئولان، مردم، والدین و دانش آموزان نشود.
بازگشایی مدارس آن هم درست بعد از تعطیلات نوروزی به طور قطع شمار مبتلایان را افزایش خواهد داد. برخی کارشناسان هم معتقدند که احتمال افزایش موارد ابتلا در پی سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی و بروز موج هفتم کرونا وجود دارد و حتی کسانی که موافق بازگشایی مدارس هستند معتقدند این کار درست پس از پایان تعطیلات، تصمیمی عجولانه است.+نگرانی والدین از بازگشایی مدارس«یکی از والدین دانش آموزان بجنوردی در واکنش به بازگشایی مدارس و حضوری شدن سیستم آموزشی می‌گوید: به عنوان مادر دو دانش آموز و یک دانشجو از حضوری شدن آموزش حمایت می‌کنیم اما اینکه بازگشایی مدارس بلافاصله پس از تعطیلات و مسافرت‌های پر حجم نوروزی انجام می‌شود ریسک بزرگی برای ما و فرزندان ما است، در این دو سال که مدارس تعطیل بود سیستم آموزشی مشکلی نداشت حال اگر یک یا دو هفته پس از تعطیلات نوروزی مدارس باز شود مشکل ایجاد می‌شود؟!»
«یکی دیگر از والدین بجنوردی در گفتگو با ما می‌گوید: هر بار که مسئولان تصمیمات عجولانه گرفته‌اند آسیب و ضربه ناشی از آن متوجه ما مردم بی صدا شده است، مردمی که حتی دغدغه نگرانی سلامت فرزندانمان هم برای برخی‌ها زیادی است.
وی اظهار می‌کند: در این دو سال تعطیلی مدارس هیچ مشکلی نداشت اما اگر در دو سه ماه باقی مانده تا پایان آموزش مدارس، سیستم آموزشی حضوری نشود مشکل بزرگی ایجاد می‌شود؟! مگر ما جز سلامتی فرزندانمان چه چیزی می‌خواهیم؟!»«یکی دیگر از شهروندان بجنوردی هم در واکنش به بازگشایی مدارس می‌گوید: امسال مسافرت‌های نوروزی نسبت به سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته بود و دید و بازدیدهای عید هم عادی شده بود.
وی ادامه می‌دهد: کرونا با اینکه دو سال است زندگی مردم کشور و جهان را با مشکلات متعددی مواجه کرده و سیستم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی آموزشی به نحوی دچار آسیب و زیان شدند اما واقعاً برخی تصمیمات از خود کرونا هم ترسناک‌تر است.وی می‌گوید: بنده یک فرزند ابتدایی و یک فرزند مقطع متوسطه دارم و موافق بازگشایی مدارس هستم اما بازگشایی مدارس آن هم در شرایطی که شمار شهرهای قرمز افزایش یافته و برخی شهرهای خراسان شمالی از جمله بجنورد در لیست شهرهای قرمز گرفته، اقدامی عجولانه و غیرکارشناسی است.
این شهروند بجنوردی می‌گوید: سیستم آموزشی در بستر فضای مجازی چنان فشاری به فرزندانمان تحمیل کرد که سیستم حضوری آن طور نبود، افزایش تکالیف، عدم زمان بندی تدریس در ساعات شبانه و روز و… روان فرزندانمان را تحت فشار قرار می‌داد حال که دو سال است مدارس غیر حضوری شده دو سه ماه باقی مانده مشکلی ایجاد نمی‌کند.»دیگر شهروند بجنوردی می‌افزاید: «درک شرایط قرمز کرونایی بجنورد و سایر شهرها برای برخی مسیولان واقعاً سخت است که در دو ماه باقی از سال تحصیلی باید نگران باشیم؟!
وی اظهار می‌کند: با بازگشایی مدارس بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی، باید شاهد از دست دادن چه تعداد دیگر از عزیزانمان باشیم تا دوباره تصمیم بر تعطیلی گرفته شود؟!+حضوری شدن مدارس خراسان شمالیمدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفته است: فعالیت مدارس در تمامی دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه از چهاردهم فروردین ماه جاری با رعایت شرایط بهداشتی در این استان حضوری است و بر همین اساس تمهیدات لازم اندیشیده شده است. فعالیت تمامی مدارس ابتدایی، متوسطه و پیش دبستانی استان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا حضوری و براساس برنامه درس ملی و ساعت کامل آموزشی برگزار می‌شود.با توجه به فعالیت غیرحضوری مدارس در مدت ۲ سال گذشته و پرداخت سرانه بهداشتی به مدارس، اکنون سرویس‌های بهداشتی، آبخوری‌ها و فضاهای آموزشی از استانداردهای بهداشتی لازم برخوردار است و مدارس استان آمادگی کامل برای پذیرش دانش آموزان را دارند. دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.
به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش آموزان، چنانچه مواردیی از شیوع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان در مدرسه‌ای مشاهده شود لازم است مدیران مدارس نسبت به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت (کووید ۱۹ ایران من) در اسرع وقت اقدام کنند و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت زیرپوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع گردد. نیاز است اولیا در هنگام حضور دانش آموزان در مدارس توصیههای لازم در زمینه رعایت توصیههای خودمراقبتی و همراه داشتن تجهیزات بهداشتی را به دانش آموزان داشته باشند تا در مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی جاری عقب ماندگی‌های درسی جبران شود. همچنین پیش از حضور دانش آموزان در مدارس نسبت به تکمیل فرآیند واکسیناسیون دانش آموزان اقدام کنند.۱۸۶ هزار و ۵۶۵ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می‌دهند و ۳۸ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.+۵ شهر خراسان شمالی در وضعیت قرمزبر اساس جدیدترین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۲۴ به ۳۶ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۵۰ به ۵۸ شهر رسید.
رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار تکمیل واکسیناسیون، بهترین و موثرترین راه مقابله با کرونا در هر موجی از بیماری است.آخرین وضعیت رنگبندی شهرهای خراسان شمالی نشان می‌دهد، بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان و جاجرم قرمز و گرمه و راز و جرگلان نارنجی هستند.«حال با بازگشایی مدارس از امروز در استان باید دید در صورت ابتلای معلمان و دانش آموزان به کرونا و اتفاقات بعد از آن چه کسی پاسخگو است.»