گزارشی از برنامه های توسعه محور دومین دانشگاه ویژه بانوان کشور

راهبرد دانشگاه کوثر در افق ۱۴۰۵

چند محور اصلی برای برنامه‌های دانشگاه کوثر در نظر داریم که یکی از محوری‌ترین آن‌ها  تدوین برنامه راهبردی دانشگاه کوثر در افق ۱۴۰۵ در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی هستیم. رئیس دانشگاه کوثر این مطلب را در نشست خبری عنوان کرد و گفت:  بنا داریم این افق توسعه را بنا به اسناد […]

چند محور اصلی برای برنامه‌های دانشگاه کوثر در نظر داریم که یکی از محوری‌ترین آن‌ها  تدوین برنامه راهبردی دانشگاه کوثر در افق ۱۴۰۵ در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی هستیم.

رئیس دانشگاه کوثر این مطلب را در نشست خبری عنوان کرد و گفت:  بنا داریم این افق توسعه را بنا به اسناد بالادستی، همچون سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند آمایش سرزمینی و سند تحول آموزش عالی تدوین کنیم و در نظر داریم این کار را با مشارکت کلیه ذینفعان یعنی استادان، کارکنان و دانشجویان انجام دهیم. برنامه‌ای که قرار است در آن مخاطبان در ارتباط با طرح‌های توسعه آموزشی، پژوهشی نقش‌آفرین باشند و از پتانسیل آن‌ها استفاده شود.

«محبوبه معین مقدس» ادامه داد: رسالت اصلی دانشگاه کوثر، آموزشی و پژوهشی است که شاید بنیادی ترین رسالتی که در این حوزه انجام شد، تبدیل شدن به دانشگاهی جامع بود که با بازگردانی رشته ها، محدودیت ها برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه کوثر در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد، که ۶۰ درصد آنها غیربومی هستند، گفت: این دانشگاه با ۲۲ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد و با حضور ۷۰ عضو هیئت علمی فعال است.

بازگشت دوباره رشته های فنی و مهندسی به دانشگاه کوثر

«معین مقدس» با بیان اینکه این دانشگاه با هدف توانمندسازی بانوان ایران در حوزه های مختلف فعالیت دارد، افزود: در سال های گذشته باتوجه به اجرای طرح آمایش آموزش عالی حوزه فعالیت دانشگاه به علوم انسانی محدود شد اما در ادامه با پیگیری های ۸ ماهه محدودیت پذیرش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی متوقف و اجازه توسعه رشته های علوم پایه گرفته شد.

 

وی  با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری بانوان در زمستان ۱۴۰۰، گزارشی از ظرفیت‌های این مرکز ارائه داد و گفت: این مرکز باهدف حمایـت از اکوسیسـتم کارآفرینـی، تسـهیل فرآینـد تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، ایجـاد اشـتغال و توانمندسـازی بانـوان در اقتصـاد دانش‌بنیان، مشغول به فعالیت است و در حـال حاضر ۴ واحد فناور در مرکز مستقرشده و فرآینـد پذیـرش ۸ هسته فناور نیز در حال بررسـی و انجام اسـت.

 

وی با اشاره به اخذ مجوز برای تأسیس مرکز رشد دانشگاهی، عنوان کرد: توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناور در کارآفرینی نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری این شرکت‌ها در شروع فعالیتشان دارد و یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها مراکز رشد است که دانشگاه با توجه به پتانسیل‌های موجود و با پیگیری‌های مستمر، مجوز تأسیس مرکز رشد دانشگاهی را از معاونت فناوری وزارت عتف اخذ کرد و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای تأسیس این مرکز تخصیص‌یافته است.

رشد ۴۵ درصدی بودجه دانشگاه

رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ دانشگاه در مقایسه با سال گذشته، با رشد بیش از ۴۵ درصد همراه بوده، گفت: همچنین ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه ابلاغی علاوه بر بودجه سازمان برنامه و بودجه جذب شده است.

 

وی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه ۱۹ مهر دانشگاه کوثر از محل سفر رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: این مبلغ برای تکمیل پروژه ۱۹ مهر و محوطه‌سازی این پروژه اختصاص‌یافته است و بخشی از این پروژه ساختمانی تا مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با تشکر از حمایت‌های استانی صورت گرفته، ادامه داد: زیرساخت‌های مربوط به خدمات رسان‌ها ازجمله آب و برق و گاز و فیبر نوری در حال پیگیری است.

 

معین مقدس بیان داشت: یک ساختمان نیم کاره با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دانشگاه واگذارشده است که از محل سفر برای تبدیل آن به یک خوابگاه ۱۵۰ نفره، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب‌شده است.

جذب ۱۱ عضو هئیت علمی جدید

رئیس دانشگاه کوثر، با گزارشی درخصوص ساختمان‌های قبلی دانشگاه و استاندارد نبودن آن‌ها برای فضاهای آموزشی، گفت: سایت جدید دانشگاه دارای ۲۶ هکتار عرصه است که ۱۳ هزار مترمربع آن کاربری آموزشی، ورزشی، اداری دارد. مطمئناً با انتقال کلیه فضاهای آموزشی دانشگاه به سایت جدید دانشگاه، امور آموزشی در کلیه بخش‌ها باکیفیت بهتری ارائه خواهد شد. همچنین با توجه به نیاز دانشگاه، ۲ هزار مترمربع از ۶ هزار مترمربع زیربنای موجود در ساختمان ۱۹ مهر تا مهرماه امسال به‌عنوان فضای اداری بهره‌برداری خواهد شد.

وی از اخذ مجوز جذب ۱۱ عضو هیأت علمی خبر داد و تصریح کرد: برای رسیدن به حداقل شاخص‌های وزارت علوم نیازمند جذب ۳۰ عضو هیأت علمی هستیم.