سکان استانداری خراسان شمالی به استاندار یازدهم سپرده شد

حسین نژاد: برای آزمون و خطا فرصت نداریم

استاندار جدید خراسان شمالی 4 ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید صبح روز گذشته با حضور وزیر کشور معرفی و از زحمات استاندار سابق قدردانی شد.

پس از آن که در روز چهارشنبه هفته گذشته هئیت دولت به استاندار جدید خراسان شمالی اعتماد کرد روز گذشته مراسم تکریم و معارفه استاندار خراسان شمالی برگزار شد تا سکان استانداری خراسان شمالی به استاندار یازدهم سپرده شود. وزیر کشور که خود برای معرفی استاندار جدید خراسان شمالی به بجنورد سفر کرد در ابتدای ورود به مرکز استان ثباط مدیریت به ویژه در بحث استانداران را از رویکرد دولت عدالت محور سیزدهم عنوان کرد.

احمد وحیدی در سخنان خود در مراسم تکریم و معارفه استاندار جدید نیز انسان محور بودن و توجه به سرمایه انسانی را از مباحث مهم جامعه اسلامی دانست و گفت: طبق بیانه گام دوم مقام معظم رهبری باید موانع حرکت نیروی انسانی در کشور برداشته شود. بر این اساس مکانیزم ها و بروکراسی های اداری باید به گونه ای باشد که مردم تصور کنند در مسیر پیشرفت و توسعه کشور نقش دارند در غیر این صورت بزرگرتین خطای راهبردی را مرتکب شده ایم. وزیر کشور دولت سیزدهم با یادآوری سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و بیان مسئله سبک زندگی اسلامی را نیز از نشان از توجه رهبری به اهمیت انسان محور بودن نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: تک تک آحاد جامعه باید خود را نسبت به مسائل و حل مشکلات کشور مسئول بدانند. وی خاطرشنان کرد: فرهنگ غربی طی سال های گذشته تلاش داشته است تا نگرش مردم را به سمت تنها مسائل شخصی معطوف کند در حالی که بر اساس آموزه های اسلام آگاهی و نگاه به مسائل ملی و جهانی و منطقه ای وظیفه همه ماست.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت هایش خواستار آن شد تا برنامه جامع پیشرفت استان چراغ راه مسئولان استان قرار گیرد و با تدیون این برنامه نیازهای استان احصا و پیگیری شود. وی تأکید کرد: این برنامه باید در تمام حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تدوین شود.
«وحیدی» همچنین بر استفاده از تمام ظرفیت های خراسان شمالی از آب و خاک گرفته تا تعدد اقوام و فرهنگ ها تدکید کرد و گفت: دامداری ، کشاورزی و گردشگری از جمله ظرفیت های خراسان شمالی است که باید شکوفا شود. وی در این راستا همچنین خواستار استفاده هر چه بیشتر از فرهیختگان و دانش روز در حوزه های علم و فن آوری شد. وی خاطرنشان کرد: در هر استانی بر اساس شریاط آن استان، الگوی مشارکت مردم طراحی و اجرا شود.

وزیر کشور همچنین در خصوص استاندار سابق خراسان شمالی با تمجید از فعالیت های او اظهار داشت: استاندار سابق این استاندار که 3 سال در این خراسان شمالی خدمت کرد طی 3 ماه گذشته که در وزارت کشور فعالیت داشتم او را فردی پیگیر، پر تلاش و دارای فکر و خلاق شناختم. وی اظهار امیدواری کرد: استاندار جدید خراسان شمالی نیز که آشنا به مسائل استان است بتواند مسیر استاندار سابق را طی کند و در خدمت بیشتر به مردم پیشقدم باشد.
نماینده ولی فقیه در استان نیز در این جلسه خواستار جبران عقب افتادگی های خراسان شمالی تاکنون شد و گفت: این استان محرومیت های زیادی دارد که برای رفع آنان با تمام مسئولان استان با همدلی و تلاش مضاعف بکوشند تا این محرومیت ها به ویژه در حوزه کشاورزی و دامداری زدوده شوند. وی استاندار جدید خراسان شمالی را نیز فردی با چهره دانشگاهی و اجرایی دانست که از او انتظار می رود تا بتواند با استفاده از ظرفیت های و بومی و منطقه ای استان زادگاه خود بخش عمده ای از محرومیت های استان را جبران کند.

دریغ از احداث حتی یک کارخانه مولد

رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در سخنان خود به کمبوده ها و محرومیت های خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: پس از تأسیس خراسان شمالی حتی یک صنعت مولد در این استان ایجاد نشده است و این استان به دلیل نداشتن برنامه مناسب در زمینه اشتغالزایی آمار بالای مهاجرت برای پیدا کردن شغل به استان های بزرگ کشور را دارد.

«جدی » با بیان این که خراسان شمالی 3 برابر نیاز خود تولید محضولات کشاورزی و دامی دارد ادامه داد: با این وجود در این استان صنایع تکمیلی ایجاد نشده است تا از این ظرفیت استفاده شود همچنین با وجود چند صنعت مولد در استان اما پس از تأسیس استان صنایع پایین دستی صنایع موجود نیز ایجاد نشده است تا سبب اشتغال هر چه بیشتر مردم این استان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی آزاد راه و یا یک کیلومتر خط ریلی برای بهره برداری ندارد این در حالی است که سال ها از گلنک زنی پروژه راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان می گذرد. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی همچنین به اجرایی نشدن برخی از مصوبات سفر رهبری به استان اشاره کرد و گفت: برای اجرایی شدن کامل این مصوبات به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به پیگیری الحاق شهرستان قوچان به خراسان شمالی از سوی نماینده این شهرستان و شهرستان فاروج بیان کرد: الحاق این شهرستان خواسته مردمی است که باید وزارت کشور به آن توجه کند.

وی همچنین به شرایط بحرانی کمبود آب شرب و کشاورزی در خراسان شمالی اشاره کرد و خواستار توجه و نگاه ویژه دولت به این موضوع شد. جدی ایجاد گذرگاه و بازارچه مرزی را نیز با توجه به 301 کیلومتر مرز مشترک این استان با ترکمنستان از خواسته های مردم این استان برشمرد و از وزیر کشور خواست تا توجه ویژه ای به این موضوع نیز داشته باشد.

کارهای روی زمین مانده

استاندار سابق خراسان شمالی نیز در این آیین تودیع خود با تجلیل از حمایت های بسیار از سوی جامعه روحانیت ،اهل سنت ،ارگان های نظامی و بسیج و صداوسیما گفت: با وجود محرومت های خراسان شمالی اما طی سال فعالیت در این استان تمام ارگان ها و مردم استان همراه و پای کاربودند و در کنار استاندار کمک های بسیاری برای رفع مشکلات استان داشتند‌.
شجاعی افزود:خدمتگزار بودن برای مردم را باید از عملکرد و نتیجه کار بدست آورد.
وی با انتقاد از نبودن خراسان شمالی جزو طرح های آبرسانی گفت: در صورت قرار نگرفتن نام این استان در کنار استان هایی که در مسیر انتقال آب از دریای عمان و یا خزر قرار گرفته اند این استان دیگر نمی تواند در انظار ایجاد صنایع بزرگ باشد. وی ایجاد بازارچه مرزی را یکی دیگر از حقوق لازم مردم خراسان شمالی دانست که در دوران مسئولیت او به ثمر ننشست و تأکید کرد : داشتن یک بازارچه مرزی حق مردم این استان است که در صورت الحاق قوچان به نوعی این حق ادا شده است در غیر این صورت باید به صورت جد پیگیری شود.

فرصت آزمون و خطا نداریم

استاندار یازدهم خراسان شمالی نیز در نخستین سخنرانی خود با بیان این که برای امید دادن به مردم و رشد و توسعه همراه با عدالت باید بیانات مقام معظم رهبری از جمله در این که به ارزش های اسلامی تمسک بجوییم سر لوحه کارمان قرار گیرد گفت: اگر بتوانیم منابع موجود را به صورت عادلانه میان مردم توزیع کنیم امید را در آن ها زنده نگه داشته ایم. حسین نژاد با تأکید بر این که دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم افزود: باید از تجربه استانداران سابق خراسان شمالی استفاده کنیم و نقاط قوت و ضعف استانداران سابق می تواند راهگشای توسعه استان قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به بهره گیری از دانش های روز و علوم دانش بنیان برای توسعه استان، گفت: اجرای صحیح طرح های توسعه ملی نیازمند حمایت از نخبگان و تقویت شرکت های دانش بنیان است زیرا که این مجموعه همیشه نقش موثری در پیشبرد مباحث توسعه ای داشته است