کارنامه دولت سیزدهم روی میز معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان:

میزبانی جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه

کارنامه دولت سیزدهم در بخش هنری و سینمایی در خراسان شمالی همزمان با هفته دولت از سوی معاونت امور هنری و سینمایی در جمع اهالی رسانه استان تشریح شد که پیگیری تعمیر و تجهیز تماشاخانه های تئاتر تا میزبانی جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه بخشی از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته است. به گزارش […]

کارنامه دولت سیزدهم در بخش هنری و سینمایی در خراسان شمالی همزمان با هفته دولت از سوی معاونت امور هنری و سینمایی در جمع اهالی رسانه استان تشریح شد که پیگیری تعمیر و تجهیز تماشاخانه های تئاتر تا میزبانی جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه بخشی از برنامه ها و اقدامات صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، «مسعود مرواری» معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جمع اصحاب رسانه از این که در این مدت در مجموعه معاونت هنری تلاش کردیم تا از لحظات و ثانیه ها بهره گرفته و با تعریف برنامه های جدید روزانه به نشاط و پویایی جامعه کمک کرده و حضور هنرمندان را در عرصه های مختلف در سطح استان و ملی شاهد باشیم، به ارائه اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم پرداخت و به مقایسه وضعیت سینما در گذشته با امروز اشاره کرد و گفت: برخورداری تمامی شهرها از نعمت سینما بیانگر رشد در این حوزه است، در حالی که پیش از این ۲ سینمای دولتی و یک سینما در بخش خصوصی فعال بود.

«مرواری» به فعالیت های صورت گرفته در حوزه انجمن سینمای جوان هم پرداخت و تحقق ۳ محور آموزش، تجهیز و استقرار انجمن سینمای جوان را از اقدامات صورت گرفته برشمرد و افزود: با حمایت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شامل تجهیزات سینمایی و دوربین و… خریداری و در اختیار انجمن قرار گرفت که این اتفاق خوشایند پس از ۱۰ سال انتظار رقم خورد.

 وی هم چنین شکل گیری دوره ۷ ماهه فیلم سازی از دوره های معتبر در استان را از دیگر اتفاقات خوشایند ذکر کرد و افزود: تشکیل شورای پیچینگ و حمایت از تولید فیلم های کوتاه هنرمندان پس از وقفه ۱۰ ساله با تامین اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال نیز گام دیگری در این عرصه بود.

 وی به انعقاد تفاهم نامه با  مجموعه انجمن سینمای جوانان برای  میزبانی جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه در استان به عنوان یکی از برنامه های پیش رو هم اشاره کرد.

«مرواری» برگزاری همای  تقدیر از پیشکسوتان و درجه داران موسیقی، جشنواره موسیقی تارآوا و نغمه های شاه جهان، میزبانی ۲ دوره  جشنواره موسقی فجر و جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی و برگزاری ۵ دوره شب های موسیقی را از فعالیت های صورت گرفته در حوزه موسیقی ذکر کرد و افزود: خوشبختانه مهرماه نیز میزبان جشنواره منطقه ای موسیقی نواحی خواهیم بود.

 وی رفع مشکلات انجمن خوشنویسی و تجسمی و مجوز برگزاری ۶۳ نمایشگاه، برگزاری سوگواره ملی هنری عاشورا و ۳ دوره رویداد ایران روشن ویژه جوانان و نوجوانان عرصه تجسمی با نگاه جهاد تبیین، در کنار میزبانی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را از فعالیت های صورت گرفته در عرصه تجسمی عنوان کرد.

 معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز گفت: برخلاف آن چه در خصوص خاموش بودن چراغ تماشاخانه های تئاتر مطرح می شد و با توجه به روند سخت تولید اثر نمایشی،طی سال گذشته ۱۲ پروانه نمایش صادر و شاهد اجرای عمومی آثار بودیم.

وی میزبانی ۲ دوره جشنواره تئاتر استان و فراهم کردن شرایط یکسان برای برخورداری هنرمندان  برای اجرا و حمایت و اعزام گروه ها به جشنواره منطقه ای از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان کرد.

«مرواری» هم چنین از حمایت سازمان برنامه و بودجه و تخصیص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات تخصصی هنرستان هنرهای زیبا سخن گفت. 

وی عضویت ۲۴۰ نفر در صندوق اعتباری هنر، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۲۱۸ نفر از هنرمندان، تحت پوشش قرارگرفتن ۲۱۵ نفر در بیمه تکمیلی و طرح پایش صندوق هنرمندان، اهدای وام های قرض الحسنه با اعتبار ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و ۷ میلیارد ریال وام بلاعوض درکنار برگزاری ۸ رویداد مردمی پوشاک ایرانی و اسلامی و دستیابی به بانک اطلاعاتی فعالان این حوزه و برگزاری ۹ دوره آموزشی در حوزه طراحی مد و لباس را ازدیگر اقدامات صورت گرفته بیان کرد.

 وی ادامه داد:  هم چنین تلاش کردیم تا خلاء جشنواره تئاتر رضوی در استان را به گونه ای دیگر پر کنیم و با میزبانی بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی آیینی و سنتی، فضای پرنشاطی را در استان رقم زدیم.

«مرواری» به خلاء مقوله نمایش نویسی در استان که بارها از سوی هنرمندان مطرح شده بود هم اشاره کرد و برگزاری ۲ دوره آموزشی نمایشنامه نویسی با بهره مندی از استادان کشوری را از گام های مهم و اساسی برای تقویت این حوزه عنوان کرد.

 وی با اظهار تاسف از این که بعد از ۱۲ سال از ساخت تماشاخانه هنور ردیف اعتباری به منظور  تعمیر و تجهیز آن، ایجاد نشده است، از پیگیری های صورت گرفته برای  تعمیر و تجهیز تماشاخانه های استان  و قول های مساعد داده شده برای تحقق این مهم اشاره کرد و گفت: تحقق آن در آینده نزدیک یکی از اتفاقات خوشایند در این حوزه خواهد بود.

این مقام مسئول به افزایش هنرآموزان هنرهای زیبای بجنورد از ۶۳ نفر به ۱۷۰ نفر و تامین مکان مناسب برای هنرستان هم به عنوان یکی دیگر از اقدامات اشاره کرد و گرفتن مجوز رشته موسیقی در بحث تار سنتی را در حکم تابوی دانست که خوشبختانه شکسته شد.