یک مسئول در محیط خبر داد:

چرایی وقوع طوفان شن در استان

طوفان شن کم سابقه ای در خراسان شمالی به ویزه محدوده روستای کشانک مانه و سملقان به وقوع پیوست که سبب تعجب اهالی این منطقه شد و این سوال را در ذهن مردم ایجاد کرد که آیا خراسان شمالی به سمت بیابانی شدن پیش می رود. معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی […]

طوفان شن کم سابقه ای در خراسان شمالی به ویزه محدوده روستای کشانک مانه و سملقان به وقوع پیوست که سبب تعجب اهالی این منطقه شد و این سوال را در ذهن مردم ایجاد کرد که آیا خراسان شمالی به سمت بیابانی شدن پیش می رود. معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اما انجام نشدن کشت پاییزه را دلیل وقوع طوفان شن اعلام کرد و گفت: به دلیل خشکسالی بسیاری از کشاورزان منطقه از کشت پاییزه خودداری کردند. هراتی با بیان این که زمین های زراعی زیادی رها شده اند افزود: وقوع جریانات بادی در این مسیر و هوای سرد در این منطقه و هوای گرم در جنوب استان سبب می شود هنگام وزش باد شدید، تونل بادی ایجاد شود. این مقام مسئول افزود: تونل بادی ایجاد شده از یک سو و وجود دیم زارهای رها شده از سوی دیگر سبب می شود گرد و خاک خیلی زیادی و توفان شن بلند شود.

 وی تصریح کرد: نبود پوشش گیاهی مرتعی در این منطقه نیز از دیگر عوامل ایجاد توفان شن در منطقه است.در همین حال، روز گذشته وقوع توفان در محور آشخانه به چمن‌بید، موجب انسداد این جاده برای ساعاتی شد.
 «جواد جهانی» رئیس جمعیت هلال احمر مانه و سملقان به ایرنا گفت: وقوع توفان در نخستین ساعات بامداد سه شنبه در محور چمن‌بید به آشخانه منجر به گرفتاری ۱۵۰ خودرو شد که امدادگران این جمعیت خودروهای گرفتار را رهاسازی کردند.