نکات قابل توجه درباره جایگاه استان در جدول تورم

نرخ 2 شاخص تورمی در خراسان شمالی بالاتر از پایتخت

بر اساس آمار مرکز ایران نرخ 2 شاخص تورمی در خراسان شمالی بالاتر از پایتخت قرار دارد.
به گزارش استان من استان فرهنگ ها  شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها مربوط به مهر ماه 1400 در حالی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده که بر اساس آن شاهد نکات قابل توجه درباره شاخص های آماری و جایگاه شاخص نرخ تورم خراسان شمالی در جدول کشوری آن هستیم.
در ماهی که پشت سر گذاشتیم، از یک سو، استان خراسان شمالی، سومین استان دارای بیشترین نرخ تورم 12 ماهه و از سوی دیگر کمترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی کشور مربوط به این استان است.
از نکات جالب توجه دیگر، مقایسه نرخ تورم پایتخت با خراسان شمالی است. بر اساس آن چه در درگاه ملی آمار منتشر شده، نرخ 2 شاخص تورم 12 ماهه و نقطه ای در خراسان شمالی از تهران بیشتر است.
بررسی روزنامه «خراسان شمالی» نشان می دهد، اگر چه نرخ تورم ماهانه در خراسان شمالی از میانگین کشوری آن کمتر است اما از آن سو نرخ تورم نقطه ای و 12 ماهه در این استان از میانگین کشوری آن بالاتر است.
طبق جدول شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و درصد تغییرات شاخص به تفکیک استان ها، در مهر امسال، نرخ تورم ماهانه، نقطه ای(نقطه به نقطه) و 12 ماهه در خراسان شمالی به ترتیب 2.4، 4.1 و 50.9 و میانگین کشوری آن هم به ترتیب 3.7، 39.2 و 45.4 درصد بود. نرخ این 3 شاخص تورمی در تهران هم به ترتیب 3.3، 35.4 و 41.2 درصد بود. بر این اساس، خراسان شمالی پس از ایلام و زنجان بیشترین نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای کل کشور را داشته است.
طبق آن چه در درگاه ملی آمار آمده، خراسان شمالی، سومین استان دارای بیشترین نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای شهری و یازدهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای روستایی بوده است.

وضعیت کشوری نرخ تورم

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در مهر ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ٣٦٤,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٧ درصد افزایش را نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های گیلان و کرمان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه، مربوط به استان­­­ سیستان و بلوچستان با ٢,٢ درصد افزایش است.
 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٣٩,٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه، مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٨.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان  (٣١.٩ درصد) است.
 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٥,٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه، مربوط به استان ایلام (٥٣.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٠.٩ درصد) است.

خانوارهای شهری

در مهر ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به ٣٦٠,٢ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٦ درصد افزایش را نشان می ­دهد. در این ماه، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری، مربوط به استان کرمان با ٦.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه، مربوط به استان‌های‌­ سیستان و بلوچستان با ١.٩ درصد افزایش است.
 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٣٨,٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری، مربوط به استان زنجان (٤٧.٣ درصد) و کمترین آن، مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٠.٩ درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٤,٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه، مربوط به استان ایلام  (٥٢.٥ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان قم (٤٠.٨ درصد) است.
خانوارهای روستایی
در مهر ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به ٣٨٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.١ درصد افزایش داشته است. در این ماه، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گیلان با ٦.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه، مربوط به استان­ خراسان شمالی با ٢.٥ درصد افزایش است.
 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٤٣,٩ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه، مربوط به استان­ کهگیلویه و بویراحمد (٥٤.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٤.١ درصد) است.
 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٩,٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه، مربوط به استان­ ایلام (٥٦.٩درصد) و کمترین آن، مربوط به استان­‌های تهران و قم (٤٣.٣ درصد) است.