در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان بررسی می‌شود

بازگشایی گذرگاه «پرسه سو»

 بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو» در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان با حضور وزرای خارجه و راه و شهرسازی بررسی می شود. محمدرضا حسین نژاد  استاندار خراسان شمالی روز یکشنبه در مورد رهاورد سفر ۲۶ مهرماه هیات تجاری خراسان شمالی به ترکمنستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو محور مذاکرات با همتای […]

 بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو» در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان با حضور وزرای خارجه و راه و شهرسازی بررسی می شود.

محمدرضا حسین نژاد  استاندار خراسان شمالی روز یکشنبه در مورد رهاورد سفر ۲۶ مهرماه هیات تجاری خراسان شمالی به ترکمنستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو محور مذاکرات با همتای خود در ترکمنستان بود.

وی تصریح کرد: گرچه دیدارهایی با فعالان اقتصادی و بازدید هایی فشرده از صنایع نساجی و پالایشگاه گاز این کشور انجام شد ولی در این سفر پنج روزه مباحث زیادی برای تسهیل روابط تجاری بین خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان انجام شد.

حسین نژاد بیان کرد: مقدمات دعوت از استاندار آخال ترکمنستان برای حضور در خراسان شمالی و بازدید از برخی طرح های اقتصادی و فرهنگی این خطه فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: با حضور استاندار آخال در خراسان شمالی و دیدارهایی که برای تعمیق روابط فرهنگی و اقتصادی انجام می گیرد، مسیر برای بازگشایی گذرگاه مرزی هموارتر خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین ۲ کشور وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون بهره ای از این ظرفیت مرزی نشده است.

وی تصریح کرد: ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه نام برده می شود و نقش مهمی در تسهیل ارتباط تجاری ایران با این کشورها دارد.

مراودات فرهنگی چاشنی تبادلات اقتصادی

حسین نژاد با بیان اینکه نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکمنستان، نقش بسزایی در ارتباطات سیاسی، تجاری و اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: قالیچه و اسب اصیل ترکمن ظرفیت های مشترک ۲ کشور است که باید در این خصوص کارگروه های فرهنگی تشکیل شود.

وی افزود: در واقع می توان با برگزاری هفته های فرهنگی و نمایشگاه‌های صنایع دستی مشترک به ویژه در حوزه قالیچه های دوروی ترکمن روابط فرهنگی بین ۲ استان را بیش از گذشته تقویت و مقدمات مراودات تجاری گسترده را فراهم کرد.

حسین نژاد، تبادل آموزشی و دانشگاهی را از دیگر بسترهای همکاری فرهنگی بین استان خراسان شمالی و آخال ترکمستان دانست و بیان کرد: بستر فراگیری علم و دانش در دانشگاه های این استان برای جذب دانشجو در سطح ملی و بین المللی فراهم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه هفت درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی را ترکمن زبان‌ها تشکیل می دهند، امیدواریم با امضای سند همکاری بین دانشگاه دولتی بجنورد و موسسه زبان های خارجی دولت محمد آزادی ترکمنستان زمینه تحصیل دانشجویان ۲ کشور فراهم شود.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود شش میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.