هیچ؛ سهم زینل خان از وعده های پر طمطراق

هر ساله با برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در گود زینل خان اسفراین مسئولان مختلف در این مسابقات حاضر و وعده های پر طمطراقی می دهند که هیچ یک تاکنون تحقق نیفتاده است. چند روزی از برگزاری آخرین رویداد ملی فرهنگی، ورزشی کشتی باچوخه اسفراین که البته ۱۴ فروردین هر ساله در گود چشمه زینل […]

هر ساله با برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در گود زینل خان اسفراین مسئولان مختلف در این مسابقات حاضر و وعده های پر طمطراقی می دهند که هیچ یک تاکنون تحقق نیفتاده است.

چند روزی از برگزاری آخرین رویداد ملی فرهنگی، ورزشی کشتی باچوخه اسفراین که البته ۱۴ فروردین هر ساله در گود چشمه زینل خان این شهرستان برگزار می شود، نمی گذرد؛ رویدادی که همواره با رفت و آمد مدیران عالی ملی و استانی همراه بوده که می آیند تا به نظاره شور کشتی باچوخه، زیر سقف آسمان آبی و در دل زمین خاکی بپردازند .

بدون شک همیشه این حضور با وعده هایی برای سر و سامان دادن به گود کشتی چشمه زینل خان، میعادگاه عاشقان به منش و روش پهلوانی همراه بوده اما  زینل خان جز هیچ  سهمی از این وعده های پوچ نداشته است.

همواره به عنوان خبرنگار در جریان حضور و حاشیه نگاری از این رویداد ملی با مدیران عالی استان زمانی کوتاه را به گفت و گو نشستم و وعده هایی داده شده است؛ وعده هایی که  گام موثر و مثبتی برای تحقق آن ها برداشته نشده است.

هرچند “محمدعلی شجاعی” استاندار پیشین خراسان شمالی‌ که خود را ورزشی می دانست، یکی از راه های توسعه استان را از مسیر تقویت ورزش پیگیری و دنبال می کرد اما نتوانست نسخه علاج بخشی برای بهبود وضعیت گود چشمه زینل خان اسفراین و تقویت زیرساخت های رویداد ملی فرهنگی، ورزشی ۱۴ فروردین بپیچد. چرا که مثل همیشه نگاه به زینل خان موقت و گذرا و محدود به همان روزهای حوالی برگزاری این رویداد ملی فرهنگی، ورزشی بوده است‌ که یک چالش جدی فراروی چوخه و چوخه کاران به شمار می آید.

در ادامه به بازخوانی شماری از دیدگاه های مسئولان و متولیان امر مرتبط با کشتی با چوخه گود چشمه زینل خان می پردازیم.

اولویت شورای ورزش استان

«ولی ا… حیاتی» معاون اسبق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی که سال ۹۸ مهمان گود کشتی چشمه زینل خان اسفراین شد، گفته بود: توجه به گود کشتی چشمه زینل خان در سال ۹۸ جزو اولویت های شورای ورزش خواهد بود؛ مطلبی که البته در ادامه آن از نگاه ویژه استاندار خراسان شمالی به برگزاری رویداد کشتی باچوخه در سطح ملی و بین المللی خبر داده شد.  وی تقویت ورزش های بومی و محلی را از اولویت های ویژه استاندار خراسان شمالی دانسته بود.

🔷 وعده مسقف شدن

«محمدرضا صالحی» استاندار اسبق خراسان شمالی که در سال ۹۷  مهمان این گود بود وعده  داد که گود چشمه زینل خان تا ۲ سال آینده مسقف می شود؛ وعده ای که ۴ سال از آن می گذرد و هیچ چیزی عاید گود چشمه زینل خان نشده است. آن طور که او گفته بود: ایجاد سایه بان با هدف تقویت کشتی باچوخه در گود چشمه زینل خان اسفراین حداکثر تا ۲ سال آینده با توجه به میزان اعتبارات مورد نیاز در دستور کار  قرار خواهد گرفت.

🔶 وعده برای اختصاص اعتبار

پیشتر هم، «مجید پور عیسی» رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه استان گفته بود: به دنبال تخصیص اعتبار برای مسقف شدن گود چشمه زینل خان هستیم.

مجموعه فرهنگی، ورزشی

«علی اکبر پرویزی» نخستین استاندار بومی خراسان شمالی هم با اشاره به این که گود باید به مجموعه فرهنگی، ورزشی تبدیل شود، گفته بود: باید بهره گیری از گود کشتی باچوخه چشمه زینل خان بعد از ارتقا به مجموعه فرهنگی، ورزشی مقطعی نباشد و در سراسر سال مورد بهره برداری قرار گیرد.

🔶 جای خالی نگاه کارشناسی و برآورد اعتباری

“طاهر رستمی” فرماندار اسبق اسفراین هم تقویت گود کشتی «چشمه زینل خان» را مستلزم برنامه های جدی تر با نگاه کارشناسی و برآورد اعتباری دانسته بود.

🔻 و اما امسال …

و اما امسال نیز  در تاریخ یازدهم فروردین ماه با حضور مسئولان مختلف ملی و استانی  کشتی با چوخه در گود زینل خان برگزار شد و مسئولان مختلف  وعده هایی دادند که این وعده ها را در آغاز قرن جدید به فایل نیک می گیریم و امیدوارم تا سال آینده شاهد تحقق آن ها باشیم.

تشکیل ستاد ملی مرتبط با کشتی با چوخه، تشکیل فدراسیون مستقل کشتی با چوخه و اختصاص بودجه مشخص و معین و قابل توجه به آن و حمایت ۳ وزارتخانه ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و امور خارجه از کشتی با چوخه از جمله وعده هایی بودند که مسئولان مختلف آن ها را اعلام کردند.

“محمدرضا حسین نژاد” استاندار خراسان شمالی نیز  که بومی استان است با اشاره به فاصله وضعیت کنونی گود چشمه زینل. خان با نقطه مطلوب و ایده آل، فقط از ضرورت رسیدگی به آن در دیدار با سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان سخن به میان آورد.

استان فرهنگ ها استان من